Ontmoetingen in Zürich en Parijs, 1915-1930
De werkelijkheid is complexer en banaler dan I
een ogenschijnlijk simpele cultuurhistorische benadering doet vermoeden. Alle protagonisten schrijven hun eigen
geschiedenis, waarin de waarheid door een gekleurde bril wordt bekeken. Het hoofddoel is het veilig stellen van
hun eigen onsterfelijkheid en plaats in de geschiedenis. Het is bekend dat James Joyce nauwgezet toezicht hield
op de uiteindelijke versie van zijn biografen. Grote kunstenaars zullen vaak ontkennen dat er overeenkomsten
zijn tussen hun werk en dat van andere erkende grootheden, tenzij dit in hun carrièrekraam goed van pas komt.
Niets menselijks is hen vreemd.
Dit kunstgeografisch onderzoek toont aan datI
ontmoetingen van Joyce met dadaïsten en andere kunstenaars in Zürich en Parijs waarschijnlijk, voorstelbaar en
zelfs onvermijdelijk waren.
De diverse voorbeelden die we hier presenteren spreken wat dit betreft duidelijke taal: de parallellen in hun
werk zijn opmerkelijk.
Over deze site:
Klikken op Zürich en Parijs in de titelbalk leidt naar de pagina's met geografische gegevens. In het linker frame een kaart met aanklikbare
dots op de locaties waar Joyce woonde, die hij vaak bezocht en waar de belangrijke kunstenaars kwamen.
Klikken op de dots roept in het rechter frame de bijbehorende afbeeldingen op met aanvullende informatie over de
plek.
Onderaan: "opmerkelijke
Parallellen", de link naar het overzicht van naast elkaar geplaatste tekstfragmenten van Joyce en
mogelijke overeenkomstige kunstuitingen van tijdgenoten.
Klikken op
DADA leidt naar een beschrijving van Dada in Zürich
(1915-1920) en andere steden en de avant-garde in Parijs (1920-1930).
Klikken op JAMES JOYCE voor zijn werkwijze, gebruik van taal,
achtergronden en biografische gegevens.
> Deze site is het best te bekijken
> in Edge of Chrome.
> Alle miniaturen zijn aanklikbaar
> Bevat geluidsfragmenten