Midden- en Verre Oosten
Er zijn in het Midden- en
Verre oosten nogal wat locaties die in de Graalcontext
een rol spelen. Opvallend daarbij is het gegeven dat vanaf de vroegste
tijden allerlei oeroude mythen en sagen, religieuze en filosofische
inzichten, die hebben bijgedragen aan het tot stand komen van de
Graallegendes zoals wij die nu kennen,
uit
het Oosten afkomstig waren.
Tegelijkertijd zien we dat in Europa, in de middeleeuwen de zich
ontwikkelende
graallegenden weer
terug gaan naar naar het Midden-Oosten, waarbij allerlei plaatsen die
van belang waren voor de Christelijke wereld, ook een plaats in de
graalverhalen kregen. Er was sprake van een wisselwerking van Arabische
en Oosterse culturen en die van het Westen.
Onderstaande lijst bevat
plaatsen -in diverse regio's- die mogelijkerwijs
een rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de Graalverhalen en de
daarbij behorende Graalburchtlocaties.
Het gaat hier om plekken met heel
verschillende eigenschappen. Er zijn burchten waar de Graal mogelijk is
bewaard, andere hebben gediend als voorbeeld om in de verhalen te
gebruiken, of hebben een meer symbolische betekenis gekregen omdat ze
belangrijk waren op de reis die de Graal gemaakt zou hebben naar het
westen. Daarbij geven we een aantal locaties aan die minder direct
gerelateerd zijn aan de Graal, maar een belangrijke rol speelden in het
wederzijdse handelsverkeer (vanaf de oudheid) , de pelgrimages en
de kruistochten. Het ligt voor de hand dat ook deze plaatsen betrokken
werden in de Graalverhalen.
In het huidige Israel
- de berg in de Sinai = Terre de Salvaesche,
- de berg Moria, (Jeruzalem werd beschouwd als het centrum van de christelijke
wereld (axis mundi).
(zie ook bij Ierland de omphalos = Uisnech!)
- de berg Golgotha
- Saraz (Sarras, Sahr-Azzah = Gaza)
ligt aan de middellandsche zeekust.
De erfgenaam van Jozef van Arimathea was bisschop Josephes van
Saraz (zie ook bij Ethiopië, hieronder)
Het St. Katharina klooster in de Sinaï.
Atlit: Chastel pèlerin, gebouwd door de Tempeliers 1217/18, aan de kust
tussen Haifa en Caesarea, en als laatste opgegeven in 1291.
Op de afbeelding: Plattegrond en doorsnede van het kasteel. *)
De hoogvlaktes van Ethiopië
Rudolf Meyer
beschrijft Sarras, een stad gelegen aan de Nijl in Nubië, het vroegere
Ethiopië, ook wel "Morenland" genoemd. Aan de overzijde van de Rode Zee
lag het koninkrijk Saba (het huidige Jemen). De Ethiopiers waren de
wachters van de oeroude zonnemysteriën afkomstig uit Saba.
Deze regio speelt een rol in de Graalverhalen, waarin Gamuret, de vader
van Parzifal, een zoon Feirefiz had uit zijn verbindtenis met Balakane,
koningin van het Morenland. Gamuret vertegenwoordigde de oosterse
(Feirefiz) en de westerse (Parzifal) denkwereld.
Er is ook sprake van het schip van Salomon waarmee Galahad, Bors en
Parzifal naar Sarras varen, in een ander verhaal komt Jozef van Arimathea
per schip naar Sarras. De exacte ligging van Saras
hebben wij nog niet kunnen vaststellen.
In Jordanië
Montreal: gebouwd door Koning Boudewijn I van Jeruzalem om het Frankisch gezag te vestigen in Trans-Jordanië en om de belangrijke karavaanroutes van Damascus naar Egypte of de Rode Zee te controleren. *)
Petra, de al eeuwenoude hoofdstad van de Nabateeërs en later domein van
bedoeïenen, dankt zijn bekendheid bij een wat groter publiek aan de film
Indiana Jones and the last Crusade,
van Steven Spielberg en George Lucas.
In de film jagen acteur Harrison
Ford en gevolg hun paarden door het keteldal van Petra op zoek naar de
heilige graal.
Zij zien aan het einde van de kloof de Khaznah opdoemen.
In Syrië
Crac des Chevaliers: De hospitaalridders kregen deze burcht in hun bezit
in 1144, en voerden uitgebreide reparatie- en uitbreidigswerken uit.
De burcht viel in 1271. *)
In voormalig Perzië (Iran / Irak / Azerbeidjan)
Takt-i-Taqdis, (=Takht-i-Suleiman, ook wel Shiz in Azerbeidjan genoemd, de stad van het
vuur der koningen), is de geboorteplaats van Zarathoestra, en ook de
heiligste plaats van het Zoroastrisme (de religieuze leer van
Zarathoestra).
De
koning Chosroes II veroverde Jeruzalem en nam veel heilige relikwieën mee,
met daarbij waarschijnlijk ook de Graal. In 629 vernietigde de Byzantijnse
keizer Heraclius Takt en nam de relieken mee naar zijn hoofdstad. Deze
stad werd later weer ingenomen door de kruisridders die daarmee in het
bezit kwamen van de relieken en ook misschien de Graal....
- de vesting van de Manichëers Ruh-i-Sal-Shawadeha.
Het paleis van Ardaschir (Firuzabad).
de Heilige Berg van de Perzen, Kûh-i-Khwadja bij het Hamun meer.
De
burcht van Sis, bij Kozan.
Gebouwd c.1190, de zetel van de Armeense
patriarch vanaf 1292. *)
Yilan kale: belangrijkste versterkte burcht van de Armeense heersers (eerste helft dertiende eeuw), gelegen boven de Priamus rivier en uitkijkend over de vlakte van Adana. *)
In Pakistan
Takht-i-Solaiman, De troon van Salomo.