NESCIO Natuurdagboek, nader bezien

Nescio reisde naar alle door ons onderzochte plekken vanuit zijn woonhuis Linnaeushof 11b, Amsterdam, soms per fiets of per bus of trein.

De buslijn richting Het Gooi, begon als dienst van de Gooise Tram in 1939. De lijn nam ook het zware badvervoer naar Muiderberg over van de tram en kende op mooie zomerdagen een druk vervoer en werden er extra bussen ingezet.

Lijn 1, 3A en 6
In 1944 ging dit bedrijf op in de Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij (NBM) en kreeg daar het lijnnummer 1. Deze lijn reed tussen de garage aan de Van Musschenbroekstraat in Amsterdam-Oost via Diemen en Muiden, waar een tak naar Muiderberg ging en een tak naar Crailo en Hilversum. Later werd een buslijn 3A ingesteld tussen Amsterdam, Bussum , Blaricum en Hilversum. Ook verscheen een lijn 6 tussen Bussum, Laren, Eemnes en Baarn.

Lijn 30A, 32, 33 en 36
Met de zomerdienst 1958 werd bij de NBM een nieuw lijnnummerschema ingevoerd waarbij de belangrijke doorgaande lijnen een tiental als lijnnummer kreeg toebedeeld en de aantakkende lijnen opvolgende lijnnummers.

Lijn 3A werd hierbij vernummerd in lijn 30A, de tak van lijn 1 naar Muiderberg werd lijn 32 en de andere tak van lijn 1 werd lijn 33. Lijn 6 kreeg het lijnnummer 36.

Lijn 2
In de jaren 1930 werd door een particulier de lijn Amsterdam-Duivendrecht-Abcoude-Breukelen en door een andere particulier de lijn Breukelen-Maarssen-Utrecht gereden.

Door een wijziging in het vergunningenstelsel, waardoor het niet meer mogelijk was om zonder de juiste vergunning een busdienst te laten rijden en waar in een bepaald gebied maar één vervoerder was toegestaan waar door de de Commissie vergunningen personenvervoer streng de hand aan werd gehouden, werden in 1942 beide lijnen uiteindelijk overgenomen door de Gooise Stoomtram.

Deze maatschapppij fuseerde in 1944 met de NBM. De lijn werd nu als één lijn 2 gereden en reed voor een groot deel langs de rivier de Vecht.

Lijn 2 reed van Utrecht Centraal naar het busstation van Musschenbroekstraat in Amsterdam destijds toen de Bijlmermeer nog niet bestond via de rijksstraatweg door Duivendrecht.

Lijn 20 In het kader van de hernummering van belangrijke buslijnen bij de NBM werd met de zomerdienst 1958 lijn 2 tot 20 vernummerd en kregen later de kort traject diensten een eigen lijnnummer, vanuit Utrecht (lijn 24 naar Breukelen) en vanuit Amsterdam (lijn 25 naar Abcoude).


Lijn 7 en 9
De lijn begon bij de toenmalige streekvervoerder NBM als lijn 7 tussen de Amsterdamse Van Musschenbroekstraat (garage en tevens busstation), Diemen, Driemond, (spitseindpunt) Weesp, Nederhorst den Berg, Kortenhoef, 's-Gravenland en Hilversum.

Lijn 7 reed met bussen uit Amsterdam en Hilversum. Lijn 7 had een zijtak met het lijnnummer 9 tussen Weesp en Ankeveen.



Bronvermelding:

- Dienstregelingboekjes NBM, CN, Connexxion.

- GVB-folders door de jaren heen.

- Lijnenloop OV Amsterdam 1839-1989,
Prof. H.J.A.Duparc.
Geschreven in opdracht van het GVB.

- De eeuw van de NBM,
Ferry Bosman, 1993, Centraal Nederland