Fabel van Venetië
Zoektocht naar plekken als decor van Corto Maltese

Inleiding

Hugo Pratt heeft de stad, zijn pleinen, bruggen en gebouwen vrijelijk gebruikt als decor voor zijn "Fabel van Venetië", niet gehinderd door regels van tijd, ruimte, realiteit en consistentie. Dezelfde vrije benadering van feit en fictie hanteert hij bij zijn Protagonisten.

Ons kunstgeografisch onderzoek gaat vooral over het "blootleggen" van Pratts' werkwijze, waarbij het voor ons interessant wordt als zijn plekken in een bredere en verrassende context geplaatst kunnen worden, uiteraard in een wisselwerking tussen feit en fictie.
We hebben de locaties in de "fabel" geïnventariseerd en het blijkt dat er verschillende typen tekeningen zijn.

Het gaat ons om topografisch correct getekende locaties, maar ook om tekeningen die zijn samengesteld uit verschillende kenmerkende bestaande elementen of om tekeningen die soms op interessante wijze ergens naar verwijzen, of “creatief tot stand zijn gekomen”.  

Drie van de door ons onderzochte plekken vallen hierbij op: de combinatie van de Hermes loge met het huis van Teone en Hipazia, de collageachtige uitbeelding van de Campo San Trovaso, en het "verborgen" huis van Melchisedek zien wij als verrassende vondsten van Hugo Pratt.

De locatiefoto's op deze pagina: R.v.Bijlert, 2008
 

Protagonisten en hun sporen in Venetië.

-Gabriele d'Annunzio

Gabriele d'Annunzio (1863-1938) was een Italiaans schrijver, journalist, dichter, kunstverzamelaar, politicus en dandy. Hij was een waaghals die voortdurend een controversiële rol in de politiek speelde, als boegbeeld van de Italiaanse fascisten en mentor van Benito Mussolini.
Hij woonde in Venetië (1915, Casetta Rossa) en vanaf half januari 1921 in een appartement op de tweede verdieping van het Palazzo Barbarigo della Terrazza aan het Canal Grande (nr.1 op detailkaart).
Hugo Pratt liet zijn "Fabel van Venetië" spelen in april 1921.

Op de Campiello Albrizzi bevindt zich een monument gewijd aan Gabriele d'Annunzio, 10 aug. 1916. (nr.2 op detailkaart)


-Frederick William Rolfe (Baron Corvo)

Frederick William Rolfe (1860-1913), stond bekend als Baron Corvo, was een engelse schrijver, beeldend kunstenaar, fotograaf, fantast en excentriekeling. wat hem een cultstatus opleverde. Hij bewoonde de laatste jaren van zijn turbulente leven in het Palazzo Corner-Mocenigo nr 2128a aan de Campo San Polo in Venetië en werd na zijn dood bijgezet op San Michele. (nr.3 op detailkaart)

Het geheim van baron Corvo, is de titel van hoofdstuk 2 in de eerste "Fabel van Venetië" albums. In de latere drukken is de hoofdstuk indeling verlaten, maar er is geen mysterieuzer en alom aanwezig personage in de strip, zij het in woord en niet in beeld, dan deze Baron Corvo. Hoewel reeds overleden (1913) hebben nagenoeg alle protagonisten met hem van doen gehad, maar vooral is hij de aanstichter van dit Venetiaanse avontuur van Corto Maltese, de oorzaak van veel verwarring en intriges en tot slot is hij de “Deus ex machina” aan het einde van het verhaal. En Corto Maltese neemt zijn verlies groothartig op....


Verder onderzoek is nog nodig over:

-Het huis van Teone en Hipazia

Het huis van Stevani is een collage van Venetiaanse (getekende) decor elementen: Een hoekraam en dak terras, een voorgevel tegenover een brug en een kade, een groot balkon aan een kade. Elementen die veelvuldig voorkomen in Venetië, en daardoor is het moeilijk de juiste te vinden. Geen van deze locaties of elementen hebben we kunnen traceren.

 

-Het huis van Stevani

Het huis van Stevani is een collage van Venetiaanse (getekende) decor elementen: Een hoekraam en dak terras, een voorgevel tegenover een brug en een kade, een groot balkon aan een kade. Elementen die veelvuldig voorkomen in Venetië, en daardoor is het moeilijk de juiste te vinden. Geen van deze locaties of elementen hebben we kunnen traceren.

 

-Het huis van Louisa

Het huis van Louise Brooks is een collage van getekende Venetiaanse decor elementen: Een voorgevel, een dakraam met uitzicht op een campanile en een koepel, een tweede campanile. Elementen die veelvuldig voorkomen in Venetië, en daardoor is het moeilijk de juiste te vinden. Geen van deze locaties of elementen hebben we kunnen traceren.



-Uitzichten in de lagune.

De uitzichten op de lagune zijn vrij getekend en/of samengesteld naar de “skylines”van de diverse eilanden.



Hugo Pratt, als een vroege postmodernist, heeft echter nog steeds niet al zijn dubbele bodems prijsgegeven.
Het spel gaat door.......