Trier 1919, onderhandelingen en verdrag

De delegaties van de Duitsers en de geallieerden zijn na de wapenstilstand van Compiègne een aantal maanden gelegerd geweest in Spa (Ardennen) om de onderhandelingen voor te bereiden.

Het hoofdkwartier van de geallieerden wordt verplaatst naar Luxemburg en de definitieve onderhandelingen vinden onder leiding van maarschalk Foch plaats in Trier. (afb.1) Wagon 2419 D reist daartoe nog driemaal op en neer van Luxemburg naar het hoofdstation van Trier, alwaar op 12 en 13 dec. 1918, 15 en 16 januari 1919 en op 14, 15 en 16 februari 1919 de definitieve onderhandelingen voor het officiële verdrag plaatsvinden.(afb.2,3).

1. Wapenstilstandsonderhandelingen Hbf Trier
2. Hauptbahnhof Trier
3. station Trier
4. Bahnhof Trier 2006, voorzijde,
5. Zicht op spoorzijde 2006
6. Güterbahnhof (zie kaart, afb.3)
7. Id. google, luchtopname 2006
8. Trier e.o. 2006 (eurocarte)

 

Parijs 1919, franse nationale trofee

In juni 1919 wordt het officiële (en al snel algemeen omstreden) WO-I verdrag van Versailles ondertekend. Al spoedig daarna, in september 1919, willen de Franse militairen af van de omgebouwde wagons. Ideeën voor een zegetocht door Europa en zelfs naar Amerika, blijven hangen in plannen en de wagons worden (vermoedelijk) naar St. Denis terug gebracht met de opdracht om ze weer terug te brengen in de oorspronkelijke staat als restauratiewagen. Tegelijkertijd gaan er in Frankrijk ook (heftige) stemmen op om de wagon te bestempelen als nationaal erfgoed en korte tijd later verordonneert de Franse regering, dat Wagon 2419 D (weer) teruggebracht moet worden in de staat van militaire onderhandelingswagon.

Vermoedelijk begint Wagon 2419 D in oktober 1919 aan zijn loopbaan als officiële Franse overwinningstrofee en kan de mythische betekenis gaan groeien. Zo wordt de Wagon bijvoorbeeld al in 1920 toegevoegd aan de Franse presidentiële trein tijdens een bezoek aan Verdun.