Berlijn naar Crawinkel 1944 - 1945.
Vlucht 1944: In WO II beginnen de kansen te keren en veel Duitse
generaals en politici worden zenuwachtig, terwijl anderen nog onvoorwaardelijk
in de eindoverwinning geloven. Grote projecten van de Duitse oorlogsmachinerie
worden tot spoed en geheimhouding gemaand.
Zo ook bij het grote Wehrmachtcentrum in Thüringen.
Het is niet bekend wanneer precies Hitler het bevel geeft om
Wagon 2419 D vanuit Berlijn naar deze politiek en militair belangrijke
locatie in het Thüringer Wald te vervoeren, maar het aanhoudende bombardement
op de stad is mogelijk de reden.
Blijkbaar heeft de Wagon voor Hitler nog steeds een grote symbolische betekenis,
omdat hij opdracht geeft om de Wagon op deze nieuwe veiliger plek nog extra
onder bewaking van de SS te stellen.
De wagon verlaat waarschijnlijk eind 1944 Berlijn, maar er is slechts één
locatie, waar de Wagon rond die tijd op een militair spoor bij Sperenberg,
Schiessplatz Kummersdorf, is gesignaleerd.
De laatste sleeptocht
Eind 1944 is de wagon uit Sperenberg naar het
Bahnhof van Ruhla
(bij Eisenach, zie afbeelding) gesleept en enige maanden
verdekt en bewaakt opgesteld op een zijspoor.
Eind februari 1945 vertrekt
plotseling de SS bewaking, waarna vermoedelijk de plaatselijke bevolking
de Wagon open breekt. De Wagon wordt direct naar een zijspoor (Gleis 46)
van het Bahnhof van Gotha versleept en opnieuw onder SS bewaking gesteld
en eind maart staat de wagon nog enkele dagen bij het Bahnhof Ohrdruf. Wanneer
de wagon precies is vertrokken is niet te achterhalen. Waarschijnlijk met
het naderen van de Amerikanen is de Wagon direct naar Crawinkel gebracht.
Amerikaanse troepen waren 4 april in Ohrdruf en 11 april 1945 in Crawinkel.
1. Ruhla
2. detail uit overzichtskaart Duitse spoorlijnen 1910
legenda:
1. Berlijn
2. Sperenberg
3. Ruhla
4. Gotha
5. Ohrdruff