1940 - 1941, een duistere reis.

Noch de precieze datum van vertrek, noch de wijze van vervoer, noch de route naar Berlijn, noch de aankomst datum, noch de tijdelijke parkeerplaats in de hoofdstad is met zekerheid bekend. Kortom een duistere Duitse onderneming. Mogelijk is dit ingegeven door de propaganda plannen die het regiem, en met name Goebbels, met de wagon hadden.

Sommige deskundigen menen dat de reis uiterst langzaam en geheimzinnig moet zijn verlopen omdat de wagon, die al jaren niet meer had gereden, langzaam tussen al het oorlogsverkeer heen geloodst moest worden en er bovendien niemand van de SS de schuld wilde krijgen dat de Wagon “helaas” iets was overkomen. Anderen menen dat de wagon “gewoon” over de straat is vervoerd (afb.1, Rethondes), maar onzeker is over welk deel van de route (naar een treinstation ?)

De recente vondst van krantenfoto’s van het Hannover Bahnhof, genomen op 5 juli 1940 (publicatie op zondag 7 juli, Hannoverscher Kurier) toont ons inziens aan dat de reis hoogstwaarschijnlijk per spoor is gegaan en dat de wagon in elk geval in deze stad heeft stilgestaan voor propaganda doeleinden. (afb.3).
De in de krant vermelde datum van vrijdag 5 juli klopt niet met de veelgenoemde vertrekdatum van 7 juli uit Compiegne, maar wel met de eveneens genoemde datum van donderdag 4 juli. De donderdag lijkt dus de juiste vertrekdatum.

Er is nog een foto van de wagon op het station Hannover bekend (afb.2).
De locatie is goed te zien op de overzichtsfoto en de kaart. (afb.4,5)

De Wagon is na Hannover mogelijk via Berlijn-Grunewald eind 1940 aangekomen in de hoofdstad en aldaar in stilte bewaakt geparkeerd (vermoedelijk op een zijspoor van het Anhalter Bahnhof) tot een geschikt propaganda moment.