Compiègne 1922, eregast.

Al snel wordt Compiègne als historische WO I plek vergeten en raakt volledig overwoekerd. (afb.1) Soms gaan er stemmen op om wat te doen maar er is meer aandacht en geld voor de wederopbouw van Frankrijk.

Door een aantal vasthoudende journalisten, tevens oud-strijders in WO I, krijgt de plek weer aandacht en kiest men voor een plan van Marcel Magès, architect-constructeur eveneens oud-strijder. Opvallend is dat zijn royale ontwerp uitgaat van de exacte locaties van de treinstellen.(afb.2,3)
De Clairière de l’Armistice werd op 11 november 1922 officieel ingewijd in aanwezigheid van alle geallieerde belanghebbenden uit binnen en buitenland. Tevens start de bouw van een museum.

Compiègne, plaats van handeling

In 1922 waren de exacte posities van de twee treinen ten tijde van de onderhandelingen van 1918 bekend, uit de verslagen van ooggetuigen (spoorwegfunctionarissen).(afb.4,5) De ontwerpers van de Clairière konden dan ook de juiste positie van Wagon 2419 D benutten om dààr de herdenkingsplek van de ondertekening van de wapenstilstand te creëren.
In 1929, na het overlijden van Maarschalk Foch, werden er foto's en ansichtkaarten van de betreffende treinen ten tijde van de onderhandelingen gepubliceerd. De foto's zijn in 1918 ondanks Foch's verbod gemaakt door Pierre Toubeau, en werden later veelvuldig gebruikt, voorzien van allerlei retouches en montages.

De overzichtsfoto (afb.5) spreekt voor zich, de posities van de twee treinen zijn geprojecteerd op een luchtfoto van het monument. De positie van Wagon 2419 D is goed waar te nemen, net als het houten plankier naar de trein van de duitse delegatie, die was ondergebracht in de Wagons ALS 8 en ALS 11, ooit privé treinstellen van Keizer Napoleon III. Die was in de Frans-Duitse Oorlog van 1870 afgezet na de vernederende nederlaag van de Fransen. De trein diende als herinnering aan die vernedering, waarvoor de Fransen wraak wilden.

De Duitse onderhandelaars hebben maar weinig tijd doorgebracht in Wagon 2419 D, het meeste werk gebeurde in de Wagon ALS 8, o.l.v. generaal Weygand. De treinen mochten niet tegenover elkaar staan om Maarschalk Foch het uitzicht op de rondlopende Duitsers te besparen.

Wagon ALS 8 van Keizer Napoleon III is bewaard gebleven en bevindt zich sinds 1934 in het Automobielmuseum te Compiegne.(afb.6) Wagon ALS 11 bevindt zich in het "Hameau du vin" in Romanèche-Torins (Saône et Loire).

Met dank aan Michel Souquet en de website "Pages 14-18"
(zie bij Bibliografie)