Proloog.
De Société Générale des Ateliers de Saint-Denis ( St. Denis bij Parijs)
begint in 1912 met de bouw van 22 luxe restauratie wagons (met serienummers
2403 tot 2424) voor de firma Compagnie Internationale des Wagons-Lits, bestemd
voor Frans binnenlands spoor.
Het gaat hierbij om luxe vier-assige teakhouten
restauratiewagens met blinkend koperen daken en ruim voorzien van daglicht.
Wagons-Lits richt zich voornamelijk op het Engelse betere publiek, dat op
comfortabele wijze naar Zuid Frankrijk, Italië of, via Franse havens, naar
verre landen wil reizen.
De Compagnie Internationale de Wagon-lits (atelier
de forges, matériel de chemin de fer), was tot de jaren zeventig gevestigd
in St. Dénis op 110 Rue Ambroise Croisat (voorheen
Rue de la Gare). Het
gebied ligt ingesloten tussen de nog bestaande bedrijven Christofle et Cie
op nr 108 en Cie Genérale de Construction SNCF op nr 114.
In september 2007,
restte slechts een bouwput op de plaats van de beroemde Wagon-lits Ateliers
en is er een bus oefenterrein gevestigd op het achterterrein nabij het spoor.
Een oude toren en een overwoekerd spoorlijntje zijn de laatste getuigen
van de plek waar 90 jaar geleden alle nieuwe rijtuigen, zo ook Wagon 2419
D, hun reis begonnen. (klik op het rode gebied in de overzichtskaart, links,
voor detailkaartjes en foto's)
Wagon 2419 D wordt 20 mei 1914 opgeleverd
en op 4 juni 1914 officieel vrijgegeven voor gebruik.
De wagon begint op
het traject Parijs-Montparnasse naar Saint Brieuc (Bretagne), later ingezet
naar Bordeaux, en vervolgens op de oostelijke lijnen. Zijn laatste dienst
op het traject Paris-Thionville, eindigde augustus 1918.
1. Kaart Parijs en Saint Denis, 1871
2. Wagon 2419 D
3. kaart Saint Denis, 1914
4. kaart Saint Denis, 1932
5. luchtfoto Saint Denis, (Google 2007)