Matthijs van Boxsel:
Drie domme landkaarten
"Als wij een exacte kaart van de wereld
willen maken, moeten wij in die kaart ook de kaart zelve karteren, die weer
een kaart van de kaart van de kaart moet bevatten, tot in het oneindige. De
paradox van de ingebedde kaart is beschreven door Josiah Royce in "The World
and the lndividual" uit 1899. Geheel anders van aard is het oneindige in de
paradox van de volledige kaart uit Sylvie and Bruno concluded (1893) van Lewis
Carroll.
Mein Herr vertelt over een plattegrond die net zolang werd geperfectioneerd
tot hij een schaal van één op één met het land bereikte. De boeren maakten er
evenwel bezwaar tegen, omdat ze bang waren dat de kaart, eenmaal ontvouwen,
de akkers zou bedekken en al het zonlicht zou weren. Tenslotte kwam iemand op
het idee het land te gebruiken als zijn eigen kaart; en tot op heden heeft het
land voor zijn inwoners deze rol vervuld." (klik hier voor de tekst)
De drie kaarten illustreren het probleem van de domheid. Iedere orde kent de
totalitaire verleiding. Maar het streven naar volledigheid wordt gefnuikt
door een idiotie waar elke vorm van organisatie vroeg of laat op stuit, een
ongrijpbare gekte die het systeem dreigt te vernederen tot een klucht.
De
oneindige regressie leert ons ook dat het uiteindelijk de kaart zelf is die
een succesvolle kartering van de wereld in de weg staat.
De idiotie vormt een
bedreiging van de orde; een directe confrontatie met de idiotie zou leiden
tot verbijstering. Maar de idiotie is tevens een voorwaarde voor het functioneren
van onze constructies: ze voorkomt vervreemding. De idiotie geeft te denken.
Verbijstering en vervreemding zijn twee vormen van stupor. Te veel idiotie leidt
tot paniek; te weinig idiotie leidt tot verdomming, zoals de paradox van de
volledige kaart duidelijk maakt. Het is kortom zaak de idiotie tegelijk in
en uit de buurt te houden. En dat brengt ons bij de vraag: hoe is een
volledige kartering van de wereld mogelijk? Als alle pogingen falen komt dit
omdat de kartering alleen kan slagen door de mislukking zelf als
uitgangspunt te nemen. Alleen een orde die voortdurend herinnert aan de
eigen onmogelijkheid voorkomt paniek en de vervreemding die hier de
keerzijde van vormt. Daarom is de beste oplossing de wereld als haar eigen
kaart te gebruiken, want alleen zo maakt de wereld de dwaasheid van de hele
onderneming tastbaar.
> meer