Roland Barthes:
“Voor mijn boek heb ik Japan in geen enkel opzicht gefotografeerd. Eerder in
tegendeel: in Japan zijn mij verschillende flitsen opgegaan; of beter nog: Japan
heeft me in de toestand van het schrift gebracht. Die toestand veroorzaakt een
bepaalde wankeling van de eigen persoon, wat men vroeger gelezen heeft keert
zich om, de zin schokt, scheurt en leegt zich voorgoed, zonder dat het object
ooit ophoudt betekenisvol, begerenswaardig te zijn. Uiteindelijk is het schrift
op zijn wijze een soort satori (de Zen-gebeurtenis), een min of meer krachtige
beving die zonder plichtplegingen de kennis en het subject aan het wankelen
brengt: hij bewerkstelligt een woordleegte.
En het is ook een woordleegte die de grondslag van het schrift is; het is uit
deze leegte dat de contouren verschijnen waarmee de Zenfilosofie, verschoond
van iedere zin, tuinen, gebaren, huizen, boeketten, gezichten en geweld beschrijft.
"
(Roland Barthes, Het rijk der tekens. Duizend en Een 1987)
< terug