in europa en midden- en verre oosten

West- en Midden Europa

Duitsland
Frankrijk
Italië
Zwitserland

Klik op de kaart

map map map

Duitsland

Amorbach (Odenwald). 5 km. zuid-oostelijk daarvan ligt de Wildenberg.
De burcht is omstreeks 1200 gebouwd en werd in de jaren 30 van de vorige eeuw onder invloed van het Arisch- Grootduitse gedachtengoed en de SS Ahnenerbe, als DE graalburcht gezien. Wolfram von Eschenbach is geboren in deze streek en zou er aan zijn epos gewerkt hebben.

Annweiler Rheinland Pfalz. Noord-westelijk van Karlsruhe, ligt de Reichsburg Trifels, gebouwd in 1040. een mogelijke Graalburcht (wordt opgevoerd door Ebersold, nader info is op dit moment niet beschikbaar) 

Uit: Günther Ebersold: Wildenberg und Munsalvaesche  Langverlag-Langverlag, 1988





Eisenach. De Wartburg waar Wolfram von Eschenbach aan Parzifal heeft gewerkt, en zich mogelijk heeft laten inspireren door deze plek. Hier vond hier in 1206 de legendarische "Sängerkrieg auf der Wartburg " plaats, opgetekend in 1262. Parzifal, de Graal, Arthur, Klingsor, Lucifer, St. Michael, en zelfs Wolfram von Eschenbach worden prominent vermeld. Het betreft een sage over een geestelijk conflict door het infiltreren van Oosterse wijsheid in het toenmalige Christendom. Met het geheim van de Graal als inzet werd dit gezien als een scharnierpunt van die tijd.

Uit: Manfred Lemmer. Der Dürnge Bluome schînet dur den Sné.
Wartburg Stiftung Eisenach. 1981



Externsteine Horn- Bad Meinberg (Lippe/Westfalen). (zie ook Heilige Lijnen)
Volgens de antroposoof Rudolf Steiner lag daar "het grote inspiratiecentrum dat later zijn hoofdwerkzaamheid heeft afgestaan aan het centrum van de Heilige Graal"

Uit: Rudolf Steiner: Christus und die geistige Weg - Von der Suche nach dem Heiligen Gral, GA 149, Dornach 1977





Istein,(Baden Württemberg, 8 km. noordelijk van Basel, aan de Rijn). Werner Greub stelt in "Parzival " dat het zg. Anti-Graal Kasteel "Chastel Marveil" van de zwarte magiër Klingsor zich in de 9e eeuw niet in Sicilië had kunnen bevinden (Calta Bellota), maar daarentegen wel bovenop een geweldige rotsheuvel, de zogenaamde Isteinerklotz, bij het dorpje Istein aan de Rijn. Jakob Burckhardt noemde deze ooit zo lieflijke streek met zijn vele vissersdorpen en wijngaarden "Klein Italië"  Van een slot of een ruïne is nauwelijks iets terug te vinden. De vesting op deze plek maakte deel uit van de Siegfriedlinie in WO I en II, en is daarna opgeblazen.

Uit: Werner Greub : Wolfram von Eschenbach und die Wirklichkeit des Grals. Philosophisch-Antroposophischer Verlag Dornach, 1974






1


2


3


4

Neuschwanstein. (bij Füssen, Allgäu, Bayern)
Koning Ludwig II van Beieren bezocht als grote bewonderaar en mecenas van Richard Wagner in 1867 de Wartburg (te Eisenach). Die locatie (interieur en exterieur) bleek een bron van inspiratie om een eigen Graalburcht te willen bouwen. Op de resten van twee voormalige kastelen, moest zijn Graalburcht worden gebouwd. Op zijn verzoek schetste de theater- en decorontwerper Christian Jank enkele ontwerpen, één voor de binnenplaats en één voor het buitenaanzicht, die als voorbeeld dienden voor de bouwtekeningen van de architect Eduard Riedl.

In het voorjaar van 1868 kwamen de bouwplannen in een definitief stadium. Tijdens de bouw werden er door Ludwig II regelmatig wijzigingen doorgevoerd. Bij zijn dood in 1886 bleken de werkzaamheden aan het slot Neuschwanstein (na 18 jaar bouwen) nog niet afgerond, oa de vierkante toren is later afgebouwd. De bouw ging door tot 1892.

Over de interieurs is het volgende te zeggen: thema’s als Lohengrin, Tannhaüser, de Sängerkrieg op de Wartburg, Parsifals Graal, de Nibelungen en vele andere helden en Sagen uit de Duitse Middeleeuwen die ook in de opera’s van Richard Wagner aan de orde komen zijn op een bijzondere manier vereeuwigd. Bijvoorbeeld in de eetkamer boven de rechterdeur is Wolfram von Eschenbach, de dichter van Parzival en Lohengrin afgebeeld. De woonkamer is geheel gewijd aan de zwaanridder Lohengrin met oa scenes zoals het wonder van de Graal. De wanden van de Muziekzaal laten de Parsifalsage zien. Op speciaal verzoek van de koning was de troonzaal als Graalzaal ontworpen, in een prachtige Byzantijns-Romaanse stijl.

1. kaart omg. Neuschwanstein
2. ontwerptekening Christian Jank
3. id.
4. plattegrondschetsen
5. exterieur aanzicht
6. fase van de bouw tijdens de dood van Ludwig II
7. Woonkamer, aan het graalwonder gewijd
8. wandschildering woonkamer
Bron: Internet


5


6


7


8